"Även ett högt torn börjar vid marken."

Jag tycker om att säga kloka saker, använda mig av ordspråk som för mig betyder mer än bara orden, de har oftast en innebörd som betyder så mycket mer. Men ibland kan jag tycka att det är svårt att komma ihåg de rätta orden. Det brukar bli att jag vänder och byter plats på dem så innebörden inte alls kommer fram. Därför blev jag glad när jag hittade http://skrattemyndigheten.se/. Där finns allt för ett gott skratt och för kloka ord. Jag undrar bara vem det är som kommit på de där ordspråken från första början? Japanska och kinesiska ordspråk ligger mig varmt om hjärtat, det är något visst med dem. Sen kan jag tycka att de Amerikanska är en smula bra med (som den där med pengarna). 
Du kan väl ägna en tid åt ordspråken och ta dem till dig, det finns alltid någon tanke som väcks till liv då, oftast en klok sådan. 

Dagens Ordspråk  
Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

"Pengar gör ingen lycklig men visst har det en lugnande inverkan på nervsystemet."
Amerikanskt ordspråk

"Även ett högt torn börjar vid marken."
  Japanskt ordspråk

"Om man betraktar det underbara utan beundran, försvinner undret."
  Japanskt ordspråk

"Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är en bra medicin."
  Japanskt ordspråk

"Om du vill lära känna vägen framför dig, fråga dem som går åt andra hållet."
  Kinesiskt ordspråk

"Den som känner andra är livserfaren. Den som känner sej själv är klok."
  Kinesiskt ordspråk

 

Ser man så värst smart och klok ut i glasögon? Eller varför säger man så?

 


Kommentarer
Postat av: andreas

smart? eller på rymmen från närmsta behandlingshem?

2009-02-26 @ 17:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0