Doft av hyacint och saffranssmak/chokladkalenderchokladsmak i munnen.

Jag älsklar julens alla små under som tillfredställer mina sinnen på alla möjliga vis! 
Har sett julkalendern ikväll, dock var detta mitt andra avsnitt för iår men jag ska försöka att förbättra mig. Nu sitter jag och mumsar i mig min chokladkalender. Gott för mig som varit borta en vecka ifrån den. :)

Jag har precis skrivit om min story, oh så bra den blev. 
Gjorde om den helt och hållet tänkte, den där Big Bengt är värd att glänsa. 
Läs och njut :)

Efter en uppväxt prägladav den tidigare hälftens 1900-tal i småländsk idoghet och av starka minnen avdem som lämnat hemlandet för att söka lyckan på andra sidan Atlanten. For BengtErlandsson år 1956 till Amerika, för att med egna öron och ögon fascineras av emigranternasöde och berättelser om det nya landet. Denna resa kom att prägla Big Bengtsfortsatta liv då han i början av 60-talet byggde ett fort som inspirerades avvilda västern. Här bjöd han på shower av stuntmän i en annorlunda miljö vilketblev grunden för High Chaparral. 

När Big Bengt, som han senarekom att kallas, på tre månader lät bygga ett hotell med 200 rum, förklarade hanatt hemligheten bakom det snabba resultatet helt enkelt är; Att han som i såmånga andra sammanhang använde det sunda småländska förnuftet under bygget.Ritningar och konstruktioner togs fram på egen hand. Ingen av alla de byggnadersom finns på High Chaparral har ritats av någon arkitekt. För att verkligen hafull kontroll över byggverksamheten valde Big Bengt att inte anlitaentreprenörer. I stället startade han ett antal byggföretag som sysselsattesmed att bygga på området. 

Men i början av 1980-talet fick det framgångsrikaHigh Chaparral en stor motgång, Big Bengt häktades för bland annat svartbyggen Turär att idag är samtliga konflikter lösta och byggnadsnämnden har godkänt detsom Big Bengt byggt. 

Den övertygelse som ligger till grund för alla konfliktersom Big Bengt haft med myndigheter och byråkrater är att: Varje individ måsteges rätt att utvecklas så som individen vill. Att anpassa en stark egendomligperson till ett samhälle byggt på regler är som att försöka få ner en fyrkantigträkloss i ett runt hål. 
Vilket kan lätt förklara varför Big Bengt kom attfascineras av Amerika, och kanske framför allt av Vilda Västern. Ett land ochen period där individen gavs stora möjligheter att utveckla sina talanger. HighChaparral kan i viss mån sägas vara ett minnesmärke över de människor som påolika sätt genom hårt arbete och tro på sina idéer skapade Vilda Västern precispå samma sätt som Big Bengt skapade High Chaparral.

 

 

Du behöver inte läsa igenom den, jag ville bara sprida lite entreprenörinspiration. Jag blir nipprig nu när E.GO projektet är över. Entreprenörskap är allt en kul grej.  

Nu tro jag att jag ska se på ett par avsnitt av Andra Avenyn :)


Kommentarer
Postat av: Lotta!

Good job med storyn Jossan! =)

ja, men visst blir man lite halv-galen när Ego är över.. man lixom saknar det samtidigt som det är urskönt att det är ööver! :)

sov gott!

Puss

2008-12-08 @ 22:59:31
URL: http://lottanystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0